Budapestin matka

Eino Tienari      8.6.2022      (päivitetty 2.7.2022)

Olin toukokuussa lomamatkalla Budapestissa vaimoni kanssa. Lentokentällä perillä selvisi, että siellä ei ollut yllättäen matkatoimiston järjestämää bussikuljetusta. Mietin, miten selviämme sieltä tilaamaani hotelliin.

Matka hotelliin

Ulkopuolella oli busseja, joita tuli ja meni useita toistensa perässä. En mennyt niihin, koska en tiennyt niiden pääteasemaa. Taksi näytti odottavan asiakkaita. En uskaltanut käyttää sitä, koska on olemassa liian kalliita takseja. Sitten näin kimppakyydin, joka oli pienoisbussi noin 8 hengelle. Kysyin sen kuljettajalta neuvoa, jolloin hän ohjasi minut oman firmansa lippuluukulle. Matka sujui hyvin leppoisassa seurassa hotellin eteen asti.

Hotelli oli hyvällä paikalle liikenteen kannalta ja ikkunat olivat hiljaiselle sisäpihalle. Hotelli ”Marmara” oli aika suuri ja siististi hoidettu. Ensimmäisenä lähdimme kävelylle. Suuntasimme Tonavan rannalle, jossa sillan alkupäässä löytyi pieni puisto oleskelua varten.

Széchenyin kylpylä

Tämä kylpylä on Budapestin suosituin ja samalla maailmankuulu kohde. Sieltä löytyi kaksi ulkoallasta ja yli kymmenen sisäallasta. Suurimmassa osassa on lämmin vesi, joista kuumin on 40-asteinen ja siksi liian kuuma. Ulkoaltaiden 28 astetta oli juuri sopiva lämpö. Kävimme siellä viikon aikana 3 kertaa. Joka kerta kylpylässä oli hyvin paljon kävijöitä, joista suurin osa oli aikuisia. Lapsia oli paikalla vain vähän, sillä heille ei ollut liukuratoja tai vastaavaa tarjolla.

Budapestin pääsirkus

Pääsirkus sijaitsi kaupunginpuistossa melkein kylpylää vastapäätä, joten sinne oli helppo mennä. Ei ole kyse kiertävästä telttasirkuksesta, vaan nykyaikaisesta kaupunginteatterin tapaisesta rakennuksesta. Siellä oli nykyaikaiset näyttämörakenteet, äänentoisto ja värivalot. Paikka oli vain huomattavasti korkeampi kuin tavallisessa teatterissa trapesitaiteilijoiden vuoksi. Ainoat eläimet tässä sirkuksessa olivat opetetut koirat, jotka olivatkin hauskoja. Orkesteri ei ollut alhaalla, vaan se oli nostettu jyrkästi nousevan katsomon puolivälin tasalle. Ohjelma oli loistava ja taiteellinen. Tässä voi hyvällä syyllä puhua sirkustaiteesta.

Budapestin kauppahalli

Tässä on kyse kolmikerroksisesta kauppahallista, joka on jo rakennuksena näkemisen arvoinen kohde. Alin kerros on maan alla ja se on tavallinen marketti. Maan tasalla oleva kerros on pinta-alaltaan suuri tavanomainen kauppahalli. Ylin kerros eli toinen kerros on täynnä matkamuistojen myymälöitä ja ravintoloita. Siellä myytiin erityisesti unkarilaisia tuotteita. Söimme ravintolassa ja viulunsoittaja tuli kysymään, mistä maasta olimme. Sen jälkeen hän soitti vain meille kahdelle tutun suomalaisen sävelmän.

Kuvataiteiden museo

Kävimme Sankarien aukion lähellä olevassa Kuvataiteiden museossa. Sen edessä oli kauas ulottuva noin sadan metrin jono. Se eteni hitaasti, mutta odotimme muiden mukana. Lippuluukulla odotti yllätys, sillä pääsimme ilmaiseksi sisään iän perustella. Olemme molemmat yli 70-vuotaita, mikä oli ilmaisen pääsyn ikäraja. Jaksoimme katsoa vain noin puolet näyttelysaleista, vaikka kävimme välillä syömässä museon ravintolassa. On kyse korkeatasoisesta kansainvälisestä taiteesta. Unkarilaista taidetta varten on Tonavan toisella puolella Budan linnan alueella Kansallisgalleria.

Laivaristeily Tonavalla

Saimme hotelissa ostaa liput laivaristeilylle, johon kuului illallinen ja viihdeohjelma. Lippujen ostaminen etukäteen osoittautui tärkeäksi, sillä laivaristeily oli loppuunmyyty ja monet mukaan yrittävät matkailijat käännytettiin pois. Ruoka ja sen tarjoilu oli hyvää tasoa. Ohjelmana oli unkarilainen mustalaisorkesteri, jossa oli 4 soittajaa. Sen lisäksi esiintyi taitava tanssipari, joka esitti loistavasti kauniissa puvuissa unkarilaista kansantanssia. Koska risteily tapahtui illalla, näimme Budapestin valaistuna.

Margitinsaari

Tämä saari on saanut nimensä erään Unkarin kuninkaan tyttären Margaretin mukaan. Hän oli nunna ja prinsessa, joka eli suurimman osan elämästään tuolla saarella olleessa dominikaanisessa luostarissa. Menimme saareen kävellen suoraan hotellista. Löysimme alkumatkalta maauimalan, jossa kävimme ulkoaltaissa. Löysimme jonkin matkan päästä pienen ravintolan, jossa söimme ulkona puiston reunassa. Jatkoimme kävelyä kierrellen mielenkiintoisissa paikoissa.

Saaren toisessa päässä oli japanilainen puutarha, jonka sijainnin muistin eräältä aikaisemmalta Budapestin matkaltamme. Siellä kiinnitin huomiota siihen, että sekä aikuiset että lapset rikkoivat alueella selvästi merkittyä polkupyöräilykieltoa vastaan. Puutarha on nimittäin japanilaisille perinteiden arvostajille pyhä paikka. Poistuimme saaresta sen toisen pään sillan kautta ja palasimme bussilla hotelliimme.

Paluumatka lentokentälle

Oltuamme kaupungissa viikon, olimme oppineet halvimman tavan päästä Budapestin lentokentälle. Se on paikallinen metrolinja ja sitä täydentävä bussikuljetus. Tuo bussi on ilmainen, kun kertoo kuljettajalle olevansa Suomesta. Metrossa käytimme 3 päivän lippua, jonka ostimme viikon aikana kaksi kertaa.

Uusi tieto lipuista

Budapestissa samat liput käyvät kaikkiin liikennevälineisiin. Suositellaan 24 tunnin lippua 1650 forintia tai 72 tunnin lippua 4150 forintia. Alle 6 vuotiaat matkustavat aikuisen kanssa ilmaiseksi. Vuodesta 2018 lähtien EU:n kansaliset, jotka ovat yli 65-vuotiaita, voivat passin tai henkilökortin kanssa matkustaa ilman lippua. On kyse metrosta, raitiovaunuista, paikallisbusseista ja joistakin vesibusseista.

Valuuttakurssi on sellainen, että 1000 Unkarin forintia on 2,50 euroa.

Lopuksi on valokuvaa tältä matkalta.

Kuva 1. Budapestin sirkuksessa. Kuva on itse otettu.

Kuva 2. Budapestin kauppahallin toinen kerros. Kuva on itse otettu.

Kuva 3. Laivaristeilyllä soitti tämä yhtye. Kuva on otettu omalla kameralla.

Kuva 4. Kirjoittajan takana näkyy Tonavan joki. Kuva on otettu omalla kameralla.